Milieuzone:
Vanaf 1 juli 2007 worden er in Nederland Milieuzones ingevoerd. In deze zone mogen alleen vrachtwagens komen die een schone motor hebben.

De Milieuzone is voortgekomen uit een convenant tussen overheid, gemeenten en commerciele goederenvervoerders.

De milieuzone is toegankelijk voor vrachtwagens met een dieselmotor die aan Euro 4 of beter voldoet (of euro 3 met goedgekeurd roetfilter). Motoren met andere brandstoffen (benzine en LPG) worden vooralsnog toegelaten (*1).

In deze hele opzet is de particuliere oldtimer vergeten.Hierdoor is er een maatregel genomen die de hobbiiest met een oude vrachtwagen onnodig belemmeren.
Hoe de oldtimer onbedoeld de dupe wordt van een milieumaatregel
De FEHAC heeft deze zaak in behandeling.
Overleg met het ministerie van VROM heeft niets opgeleverd. Men zegt simpelweg "jullie rijden toch haast nooit, dus kunnen jullie wel een ontheffing aanvragen".
Hoe deze ontheffing tot stand komt en wat de kosten zijn is nu (eind 2007) nog steeds onduidelijk.

In de tijd dat men vanwege lastenvermindering allerlei maatregelen neemt, is dit een duidelijk tegengestelde maatregel. Men verzint een regel (terugdringen van verkeer om het milieu te sparen), beperkt hiermee een groep die nauwelijks aan de milieuverontreiniging bijdraagt (volgt uit enquete), en laat die groep maar ontheffingen aanvragen.
Met een mooie ambtelijke term "buitenproportionele maatregel met nihil milieueffect".

Verder is er nog iets van rechtsongelijkheid. Commercieel vervoer met vrachtwagens op buitenlandse kentekens worden in 2008 niet bekeurd.
Want "Dit staan europese regels niet toe".

Wordt vervolgd.

Henk Boons
voorzitter Commissie Bedrijfsvoertuigen
Een voorbeeld is het DAF Museum te Eindhoven. Dit ligt binnen de milieuzone Eindhoven. De museumvoertuigen mogen in dit museum niet meer gestart worden, laat staan naar buiten rijden.
Een evenement als Van Doorne's Glorie wordt onmogelijk gemaakt.