1989: De GMC
Na de Normandië-trip was duidelijk geworden dat er iets groots zou komen. Dit werd een GMC.
Bij REOMIE te Ooy (bij Nijmegen) vonden we een lang-chassis GMC met lier en stalen cabine (closedcab) met een mangat in de cabine.

Deze GMC was afkomstig van het Nederlandse leger en stond al lang te rotten. Veel plaatwerk was roestig. Het voertuig was verder compleet op het stuur na. We kregen er een houten stuurwiel bij.

Dit werd ons eerste grote revisieproject.

Als eerste hebben we de laadbak aangepakt. Deze was te groot om binnen aan te werken. In september was de laadbak klaar en lag onder een zeil om de winter door te komen. Tijdens het schoonmaken kwamen allerlei teksten onder de verf vandaan.

Daarna zijn we aan het chassis en cabine begonnen. Grote delen van de cabine waren verrot en zijn vervangen met behulp van enkele ooms.

Addie Harks heeft de motor nagekeken en afgesteld.

De keuring bij RDW ging niet erg vlot. De voorwielen remde niet gelijk. Hiervoor moesten we terugkomen.

Toen het voertuig eindelijk goedgekeurd was, heeft het nog maanden geduurd, voordat we het kenteken binnen hadden (kwijtgeraakt bij RDW).

De GMC is beletterd door Piet Vrienten met de Amerikaanse opschriften en nummers die we gevonden hebben tijdens het schoonmaken. Hierdoor past hij niet bij de andere voertuigen van de Bravo Compagnie. Aangezien het toch een buitenbeentje is, is de GMC al jaren niet meer gebruikt.
28 december 2008
juli 1989
maart 1990
1994
juli 1990
september 1990
pagina terug
Pagina verder
Terug naar Tijdbalk
Specificaties