De Landrover is vanaf 1977 ingevoerd als vervanger van de Nekaf. Er zijn twee types: de 88 en 109 waarbij het getal op de wielbasis in inches aanduidt. In het leger sprak men over de korte en lange Laro.
Vanwege de veranderde eisen van het leger zijn de van oorsprong met benzinemotoren uitgeruste Landrovers voorzien van een dieselmotor. De gebruikte motor is in feite een omgebouwde benzinemotor waarbij de cilinderkop en ontsteking zijn vervangen door een aangepaste cilinderkop, verstuivers en dieselpomp. Deze motor is niet zo degelijk als andere dieselmotoren.
Ook werden in het begin Landrovers uitgerust met Nekaf banden 7.00x16. De engelse versies gebruiken 7.50x16 banden. Het gebruik van niet originele banden heeft een veelvoud aan problemen gegeven (o.a. nieuw type versnellingsbak, breken van steekassen etc.).
Op het laatst heeft men nog kleinere banden gemonteerd; op onze Landrover zitten 205R16C110/108N banden.
Binnen de KL kreeg de Landrover de naam om "kapot gemodificeerd" te zijn.
In het totaal zijn er 2854 type 88 AD (Algemene dienst), 1543 type 109 AD, 524 type 109 GWT (Gewondentransport) en 250 type 109 Verkenning in gebruik geweest.
Begin jaren 90 is de Landrover vervangen door de Mercedes 290G (van Gelände). Op dit moment worden de Landrovers bij Domeinen volop verkocht.